Belépés
Elfelejtettem a jelszavamat

10. PÁLYAORIENTÁCIÓ

2021-03-11
Forrás: https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok
  1. Pályaorientáció

A kollégium olyan feltételekkel rendelkezik, melyek az öntevékeny tanulói cselekvések révén biztosítják a képességeik kibontakoztatását, elmélyülhetnek az érdeklődésüknek megfelelő területeken, megtalálhatják későbbi hivatásukat, kiválaszthatják a nekik megfelelő foglalkozást és pályát.

A különféle szakkörökön, önképző körökön képessé válhatnak arra, hogy a számukra megfelelő pályaválasztásuk érdekében megtegyék a szükséges erőfeszítéseket.

A pályaválasztáson túl egyben felkészülhetnek a választott életpályára is.

Fejlesztési követelmények, 1-8. évfolyam

  • Tudatosuljon a diákokban a pálya és a személyiség valamint a képességek és az adottságok összhangja.
  • Tudja összehasonlítani az egyes pályák szakmai, ergonómiai elvárásait, jellemzőit.

Fejlesztési követelmények, 9-14. évfolyam

  • Legyen képes felismerni az önismeret szerepét a helyes pályaválasztásban, ismerje saját képességeit.
  • Legyen képes mérlegelni saját pályaválasztási lehetőségeit.
  • Tudjon önállóan tájékozódni a pályaválasztási dokumentumokban.
  • Legyen képes megérteni a munkahelyi feladatokat és elvárásokat.
  • Tudja alkalmazni az álláskeresés különböző technikáit, alakítsa ki a megfelelő kommunikációs stílust.
  • Tudatosuljon benne, hogy élete során többször pályamódosításra kényszerülhet, ezért is van jelentősége a folyamatos tanulásnak, önképzésnek.
  • Rendelkezzen megfelelő ismeretekkel választott szakmájával, hivatásával kapcsolatban, munkaerő-piaci lehetőségeiről, munkavállalói szerepéről.

Programterv

Évfolyam

1-8.

9.

10.

11.

12.

13–14.

Időkeret (óra)

2

2

2

2

2

2

Témák

Tartalmak, tevékenységek

-     tevékenységek és szakmák jellemzői

-     különféle életpályák bemutatása

-     a munka világa és jellemzői

-     továbbtanulási lehetőségek

Mutassuk be a különféle szakmákat és a betöltésükhöz szükséges képességeket, adottságokat, ergonómiai elvárásokat.

Önismereti teszt segítségével mérjük fel a tanulók személyiségjellemzőit, érdeklődési körét és ehhez kapcsolódóan a pályaválasztási lehetőségeit.

Mutassuk be, milyen pályaválasztási dokumentumok léteznek és azok hogyan használhatók.

Ismertessük és gyakoroltassuk az álláskeresés (bemutatkozás, interjú, pályázat írás stb.) különböző technikáit.

Mutassuk be, hogy a folyamatos tanulás, az újabb képzettség megszerzése mennyiben segíti a pályamódosítást, és munkanélkülivé válás esetén az újbóli elhelyezkedést.

Hozzászólások (0)